رابطه چربی و سرطان و پولیپ روده بزرگ

سیر و تاثیر آن بر سرطان
تاثیر سیر بر روی انواع سرطان
آوریل 18, 2019
گلیریزان مکس
برگزاری جشن گلریزان موسسه مکس رمضان ۹۸
می 9, 2019
چربی حیوانی سرطان روده بزرگ

چنانچه به پولیپ روده بزرگ یا سرطان آن دچار شده اید یا اگر سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارید و یا در مورد روبرو شدن با آن نگران هستید، مصرف گوشت و چربی حیوانی را شدیدا محدود سازید. به استناد شواهد معتبر، گوشت و چربی حیوانی محرک های موثر روده بزرگ شمرده میشوند.

پژوهش های فراوان حکایت از آن دارند که در سراسر جهان افرادی که چربی بیشتری مصرف می کنند، احتمال ابتلائشان به سرطان روده بزرگ بیشتر است. به استناد تحقیق ادوارد جیووانوسی و همکارانش در هاروارد، مصرف مقدار زیادی چربی حیوانی اشباع شده هم احتمال بروز پولیپ های پیش سرطانی را مضاعف می سازد.

طی مطالعه ای که ایشان بر روی ۷۲۴۸ نفر انجام داده است، اشخاصی که کمترین میزان چربی را مصرف کرده بودند یعنی هفت درصد کالری مصرفی شان از چربی حیوانی تامین شده بود، پنجاه درصد کمتر گرفتار شده بودند تا آنهایی که دو برابر این میزان چربی یعنی ۱۴ درصد از کالری شان از چربی های اشباع شده تامین گردیده بود. در ضمن صرفه جویی در مصرف الیاف گیاهی، شکل گیری پولیپ را افزایش می دهد و پژوهشگران را به این نتیجه رسانده است که چربی به مواد دیگر موجود در غذا از آن جمله الیاف، تاثیر متقابل داشته و در پیدایش سرطان روده بزرگ، نقش تعیین کننده ای دارد.