سرطان به زبان ساده

بیمارستان قدس قزوین
هدیه مهربانی شما این بار به وسعت سفره کودکان مبتلا به سرطان
ژوئن 16, 2021
بانک ملی قزوین
برگزاری جلسه ریاست محترم اداره امور شعب بانک ملی استان قزوین با مدیرعامل موسسه مکس
جولای 6, 2021
سرطان به زبان ساده

سرطان به زبان ساده

 سرطان چیه ؟ عفونته ؟  اگر با کسی که سرطان داره زندگی کنیم سرطان میگیریم ؟سرطان مسریه ؟ اگر نیست پس چرا اینقدر زیاد شده ؟ درمان میشه ؟ چیکار کنم سرطان نگیرم ؟ سرطان یعنی پایان زندگی ؟

 توی هر کارخونه ای چند تا ایستگاه کنترل کیفیت وجود داره که کالاها رو بر اساس اینکه خوب هستن یا بد از هم جدا می کنن .کالاهای بد رو از بین می‌برن و کالاهای خوب از ایستگاه به سلامت رد می شن .

 بدن هم یه جورایی کارخونه تولید سلوله که مثل همه کارخونه ها این ایستگاه ها را داره . اگر بنا به هر دلیلی این ایستگاه ها آسیب ببین ، سلول های بد جدا نمیشن . از خط تولید می‌گذرند و کسی هم نیست که  بگه خرت به چند ؟ هرچقدر که دلشون بخواد تقسیم میشن و توده های پر از سلول ایجاد می کنن .

سیستم ایمنی هم به دلایلی نمیتونه جلوشون رو بگیره .

 بعضی از این توده ها سر جای خودشون می‌مونن و به اندام‌های دیگه کار ندارن . مثل خیلی از خال های پوستی که همه مون داریم ، که اصطلاحا  بهش میگن توده های خوش خیم.

(البته هر خالی خوش خیم نیست ، اگر دندون به جیگر بزارید در آینده دربارشون خواهم گفت . )

اما بعضی از این سلول ها یاغی و سرکش اند . به خاطر همین اسمشون رو گذاشتن بد خیم . احتمالا بد خم میشن !!!

 وارد لنف و خون میشن ( که اصطلاحا به این مرحله میگن متاستاز . صرفا محض اطلاع!!) وقتی وارد خون شدن از طریق خون میتونن به هر  اندام که دلشون خواست برن . جا خوش کنن بعد هر چقدر که عشقشون بکشه ، تقسیم میشن . اون موقع است که میگیم فرد مبتلا به بیماری سرطان شده .

  • سرطان عفونته ؟

سرطان عفونت نیست . عفونت به بیماری هایی می گیم که یک موجود دیگه مثل باکتری ، انگل و ویروس وارد بدن فرد می شه و بیماری ایجاد می‌کنه .

اما عفونت میتونه عامل سرطان باشه ( در آینده بیشتر توضیح میدم !)

  • سرطان مسریه ؟ اگه با کسی که  سرطان داره ، زندگی بکنم سرطان می گیرم ؟

   خودتون بگید ، سلول انسان میتونه از طریق هوا ،  غذا یا از آب از یه بدن به بدن دیگه ای منتقل بشه ؟ معلومه که نه ! سلوله  ، کرونا نیست که !  پس سرطان مسری نیست .

  • پس چرا اینقدر زیاد شده ؟

چون سبک زندگیمون بد جور شده .

سن مصرف دخانیات کاهش پیدا کرده .

تنبل تر و تپل تر شدیم .

هوایی که توش نفس می کشیم ، الوده تر شده .

فست و فود ، سوسیس و کالباس بیشتر میخوریم .

و متاسفانه خیلی از ما استرس زیادی رو تحمل میکنیم .

  و از یک طرف دیگه ما الان پزشک  بیشتر در دسترسمون هست و خیلی از ما اگر چیز غیرطبیعی رو ببینیم ، میریم پیش پزشک . بنابراین بیشتر در جریان بیماری ها قرار می گیریم . شاید از مادربزرگامون شنیده باشیم که میگن بعضی از افراد خانوادشون اون موقع بدون هیچ دلیل مشخصی فوت کردن . مادربزرگ من میگن مادرم یه شب ماهی خورد و مرد . شاید این بنده خدا همین بیماری سرطان رو داشته .

  • سرطان درمان میشه ؟

 معلومه که میشه ! توی این دنیا فقط نمیشه خدا شد !

درمان سرطان به این بستگی داره که  شما کی از بیماری خبردار شدید ؟ کی درمان رو شروع کردید ؟

بستگی به مقاومت بدن فرد و واکنشی داره که بدن به داروها میده .

  • چیکار کنم که سرطان نگیرم ؟ هر روز برم خودم رو چک کنم ؟

حالا هر روز نه !! ولی هر از چندگاهی این لطف رو در حق خودتون بکنید . (  همچنان دندونتون رو از جیگرتون بر ندارید تا این بازه های زمانی رو هم در آینده بهتون بگم . )

در ایجاد سرطان ، اغلب محیط زندگی فرد عامل مهم تری نسبت به ژنتیک فرد هست .

قطعا میشه از سرطان جلوگیری کرد  ، حتی اگه تو فامیلاتون همه از سرطان مرحوم شدن تو تنها بازمانده این جنگ نابرابر هستی .

عواملی که بهتون گفتم باعث سرطان میشن و متاسفانه این روزا زیاد شدن رو از خودتون دورکنید .  نگید که نمیشه . باور کنید همیشه یه راه حلی وجود داره . فقط  نیازمند صبوری و امید  شماست .

پس خیلی نگران نباشید . پست و استوری های مارو به اشتراک بزارید تا دلمون گرم بشه و در آینده بیشتر در مورد سرطان صحبت بکنیم .