تشخیص و درمان همزمان سرطان با استفاده از فناوری نانو

شيمي درماني سرطان
تجویز بی‌رویه شیمی‌ درمانی
سپتامبر 25, 2016
این نشانه‌های سرطان را جدی بگیرید
سپتامبر 28, 2016
تشخیص و درمان همزمان سرطان با استفاده از فناوری نانو

محققان دانشگاه های صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران نانوساختار ویژه ای را با استفاده از نانومیله های طلا سنتز و با ایجاد اصلاحاتی در آنها از این نانوساختار تغییریافته آزمایشگاهی به منظور تشخیص و درمان سرطان استفاده کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، امروزه خواص وابسته به اندازه و شکل نانوذرات فلزی موضوع بسیاری از تحقیقات شده است؛ نانوذرات اکسیدآهن و طلا به دلیل برخورداری از خواص مغناطیسی و نوری ویژه، بیش از سایر نانوذرات فلزی مورد توجه قرار گرفته اند.
این نانوذرات ظرفیت بسیار بالایی برای استفاده در بازه وسیعی از کاربردها از خود نشان داده اند. سنتز نانوذرات طلا با اشکال مختلف می تواند موجب تغییر خواص نوری این نانوذرات شود.
به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،محمدرضا هرمزی نژاد محقق دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این مطلب که خواص نانوذرات طلا شدیداً تحت تأثیر شکل، اندازه و ساختار کریستالی آنها است، گفت: هدف اصلی این پژوهش افزایش کارایی درمان سرطان با استفاده از نانوساختارها است. نانوساختارها اگر به درستی و بر اساس هدفی خاص طراحی و سنتز شوند، امکان تشخیص و درمان بیماری را به صورت همزمان فراهم می کنند.
وی ادامه داد: بر همین اساس در این تحقیق، ساختاری مبتنی بر نانومیله های طلا و نانوذرات آهن طراحی و سنتز شده است تا هم برای درمان فتوترمال و هم تصویربرداری MRI کارایی لازم را داشته باشند. پایدارسازی و تأمین زیست سازگاری نانوساختار بدون آنکه قابلیت درمانی آنها تحت تأثیر قرار گیرد نیز یک چالش اساسی به شمار می رود.
به گفته هرمزی نژاد، استفاده از این نانوذرات کارایی درمان سرطان را افزایش می دهد و به طور مؤثر سبب حذف سلول های سرطانی می شود بدون آنکه نیازی به استفاده از لیزرهای توان بالا یا درمان چندمرحله ای وجود داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: در این تحقیق به صورت همزمان از خاصیت پلاسمونی نانوذرات طلا و خاصیت سوپرپارامغناطیسی نانوذرات آهن استفاده شده است. نانوساختار حاصل، یک ساختار هیبریدی است که به دلیل داشتن هر دو خاصیت، می توان از آن برای تشخیص و درمان سرطان استفاده کرد.
این تحقیقات حاصل تلاش های منا خفاجی دانشجوی مقطع دکترای پژوهشکده نانو دانشگاه صنعتی شریف، دکتر منوچهر وثوقی، دکتر محمدرضا هرمزی نژاد و دکتر اعظم ایرجی زاد از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر رسول دیناروند عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

نتایج این کار در مجله Scientific Reports (Nature Publication Group) به چاپ رسیده است.

منبع: سلامت نیوز