آنتی بادی‌های جدید برای درمان سرطان

متاستاز سرطان ریه
مارس 31, 2017
نشانه‌های هشدار دهنده سرطان معده بی ارتباط با درد
آوریل 3, 2017

از بین کتابخانه ای متشکل از میلیاردها آنتی بادی مصنوعی محققان ۱۰ مورد را شناسایی کردند که احتمالا می‌توانند تومورهای سرطانی را از رشد باز دارند

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه Arthus دانمارک ده آنتی بادی جدید را معرفی کردند که می‌توانند برای مقابله با سرطان به کار روند. این آنتی بادی‌ها با مهار تشکیل رگ‌های خونی در اطراف تومور عمل کرده و در نتیجه از رسیدن مواد غذایی و اکسیژن به آنها جلوگیری می‌کنند. تا به حال این محققان بعضی از این آنتی بادی‌ها را بر روی موش امتحان کردند و در آزمایشگاه موفق شدند تا از گسترش سرطان‌های بدخیم جلوگیری کنند. پروفسور Peter Kristensen می‌گوید:

” آنتی بادی‌هایی که پیدا کردیم از رشد تومور‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند. آنها به خوبی در شرایط آزمایشگاهی عمل کردند و این بدان معنی است که پتانسیل درمانی بالایی برای درمان سرطان دارند. البته ما هنوز در مراحل ابتدایی آزمایش هستیم و تا رسیدن به نتیجه کامل زمان لازم است.”

آنتی بادی‌ها سرطان را خاموش می‌کنند

این آنتی بادی‌ها تاثیر سیگنال‌هایی را که توسط سلول‌های سرطانی برای افزایش تشکیل رگ‌های خونی ایجاد می‌شوند خنثی می‌کنند و در نتیجه منابع خونی را برای تومور از میان برمی‌دارند. تومور‌های سرطانی که از اکسیژن و مواد غذایی محروم شوند خاموش شده و در نتیجه بی خطر می‌شوند. این در حالی است که اگر منابع از طریق جریان خون به تومور برسد رشد کرده و گسترش می‌یابد اما دانشمندان معتقدند که می‌توانند این فرآیند کشنده را مهار کنند.

تعداد کمی‌ آنتی بادی‌های درمانی وجود دارند که بعضی از آنها اثر مشابهی با آنتی بادی‌های ایجاد شده به وسیله محققان دانشگاه Arthus دارند. البته تولید آنتی بادی‌های موجود بسیار گران قیمت است. به دست آوردن آنتی بادی‌های جدید بسیار آسان تر بوده و همچنین موثرتر نیز می‌باشند زیرا قادرند مولکول‌هایی با سیگنال بیشتر و قوی تر سلول‌های سرطانی را نیز مهار کنند. تقاضا برای آنتی بادی‌های درمانی برای سرطان در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۳ به تنهایی فروش جهانی بیش از ۳۴۰ بیلیون کرون دانمارک بوده است.

سلول‌های رگ‌های خونی (سلول‌های اندوتلیال) رشد داده شده در خارج از بدن. هنگامی ‌که سلول‌های اندوتلیال در ترکیبی از پروتئین‌هایی که به صورت طبیعی رگ‌های خونی را احاطه می‌کنند رشد داده شوند ساختار‌های  رگ مانندی را شکل می‌دهند (تصویر راست). هنگامی‌ که آنتی بادی‌های نوترکیب اضافه شوند سلول‌ها دیگر قادر به تشکیل چنین ساختار‌هایی نمی‌باشند (تصویر چپ).

هنر یافتن سوزن در انبار کاه

ایجاد کردن یک کتابخانه عظیم از آنتی بادی‌ها به خودی خود یک دستاورد تحقیقاتی بزرگ نیست. سختی کار جدا کردن تعداد کمی‌ از این آنتی بادی‌ها است که عملکرد داشته باشند و این کاری است که دانشمندان دانشگاه Arthus به خوبی انجام داده اند. پروفسور Kristensen می‌افزاید:

” ما کتابخانه عظیمی‌ از آنتی بادی‌ها داریم که می‌توانند در دفاع از بدن علیه بیماری‌ها به کار روند. چالش مهندسی بزرگ یافتن آنهایی است که با هدف خاصی عملکرد داشته باشند. در این مورد ما آنتی بادی‌هایی را یافتیم که تاثیر مهاری بر تشکیل رگ‌های خونی داشته باشند و این یافته برای افزایش درک ما از مکانیسم بیماری و احتمالا راه‌های درمانی جدید بسیار مهم می‌باشد.”

این محققان آنتی بادی‌های خود را از یک کتابخانه بزرگ که حاوی بیلیون‌ها آنتی بادی مختلف است جدا کرده و توانایی هر کدام از آنها را برای مهار تشکیل رگ‌های خونی مورد بررسی قرار داده اند. این کار به نظر شامل یک فرآیند بسیار گسترده آزمایشگاهی است و در چند سال پیش امکان چنین کاری وجود نداشت. اگرچه آنها از یک تکنیک زیستی خاص بدین منظور استفاده کرده اند که سه سال پیش توسط خودشان ابداع شده بود که نتایج آن در مجله Nature Protocols به چاپ رسیده است. این تکنیک برای شناسایی و استخراج آنتی بادی‌ها با خصوصیات اتصالی خاص با توجه به پروتئین‌های سطحی در سلول‌های رگ‌های خونی به محققان کمک کرد. در سال‌های آتی محققان به دنبال افزایش دانش خود در زمینه این ده آنتی بادی خواهند بود. پروفسور Kristensen اظهار دشت:

” ما در مرحله ای هستیم که آنتی بادی‌هایی را شناسایی کرده ایم که می‌توانند به رگ‌های خونی متصل شده و عملکرد آنها را تغییر دهند. در سال‌های آتی ما به تحقیق در زمینه چگونگی عملکرد آنها در سیستم‌های مختلف خواهیم پرداخت. این یافته می‌تواند دید بهتری برای ما ایجاد کند که در طولانی مدت برای ایجاد داروهای جدید درمان سرطان کارآمد باشد.”

منبع:

بایونت

eng.au.dk