مصاحبه مدیرعامل مکس با خبرنگار معاونت اجتماعی وزارت بهداشت

مسابقه نقاشي به مناسبت هفته ملي مبارزه با سرطان موسسه حمايت از كودكان مبتلا به سرطان قزوين
مسابقه نقاشی به مناسبت هفته ملی سرطان
ژانویه 24, 2017
جام مهربانی در دستان شطرنج بازان نوجوان
ژانویه 27, 2017

مدیر موسسه مکس قزوین از کارزارهای اجتماعی برای کمک به کودکان سرطانی می‌‏گوید

منبع: معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نگار حسینخانی|خبرنگار

تصویر: آرشیو
پنج سال پیش بود که اعضای خانواده‌ای در قزوین با هم‌محله‌ای‌های‌شان، به‌طور غیر رسمی کمک به کودکان مبتلا به سرطان را در این شهر آغاز کردند و وقتی با استقبال و حضور خیرین مواجه شدند، سه سال بعد برای اقدامات خود مجوز بگیرند و موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان قزوین را با نام «مکس» تاسیس کنند. علیرضا نوروزی مدیرعامل این موسسه است. با او درباره فعالیت‌های این انجمن به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
موسسه «مکس» تاکنون توانسته مشارکت چه تعداد از داوطلبان کمک به کودکان سرطانی را جلب کند؟
با توجه به تنوع و تعدد راه‌های مشارکت و حمایت مردم از موسسه، نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد اعضا ارائه کرد، زیرا بسیارند حامیانی که هیچ‌گونه اطلاعات ثبت‌شده‌ای در مکس ندارند اما همیشه یار و همراه ما بوده‌اند. این عزیزان یاوران بالقوه مکس هستند. اما افرادی که به صورت رسمی عضو موسسه مکس شده‌اند و فرم عضویت برای کمک به کودکان مبتلا به سرطان را ارائه کرده‌اند، دوهزار و ۵۰۰ نفر هستند.
خدمات موسسه مکس در قزوین به کودکان سرطانی مشخصاً شامل چه مواردی است؟
خدمات موسسه مکس را می‌توان در سه حوزه درمانی، رفاهی و عاطفی فهرست‌بندی کرد. هر یک از خدمات نیز شامل موارد متنوع و متعدد خدمت‌رسانی است.
با توجه به جنس بیماری سرطان، فکر میکنید یک انجمن حمایتی، مهمترین کاری که میتواند بکند چیست؟ آگاهیبخشی برای پیش‌گیری یا کمک برای درمان؟
به زعم من اساسا یک سازمان خیریه زمانی تشکیل می‌شود که خلأیی در بخشی از جامعه در حوزه‌های مختلف چون بهداشت، فرهنگ، اقتصاد و… احساس شود و آن موسسه خیریه توانسته باشد آن خلأ را رصد کرده و راهکارهای رفع آن را سنجیده باشد. در گام اول می‌بایست یک موسسه خیریه، ضعف‌ها و مشکلات به وجود آمده را در حد مناسب و معقولی برطرف کند و پس از آن که به حد قابل قبولی از رفع مشکلات رسید به پیشگیری بپردازد. فلسفه تاسیس موسسه مکس نیز بر همین باور مبتنی بوده است. به اعتقاد مکس، پیش‌گیری و درمان دو اصل جدایی‌ناپذیر از هم هستند و پس از رسیدن به حد مناسب از نظر رفع مشکلات، هر دو حوزه به اندازه هم و در کنار هم می‌بایست مد نظر قرار گیرد.
از چه راههایی مشارکتهای مردمی را برای کمک به کودکان مبتلا به سرطان جلب میکنید؟
جلب مشارکت مردمی در مکس از راه‌های متنوع و متعددی است: از طریق پرداخت بانکی (به شماره حساب موسسه و شماره کارت)، با استفاده از سیستم پرداخت غیرحضوری (از طریق سایت به صورت آنلاین)، با نصب بنرهای محیطی مناسبتی مکس در شهر یا انتشار آن در رسانه‌های اجتماعی، از راه توزیع قلک‌های خانگی مکس، از طریق توزیع صندوق‌های فروشگاهی مکس مستقر در اماکن عمومی، و نیز با بهره‌گیری از توانایی‌ها و تخصص خیران در حوزه‌های مختلف.
برای این‌که بتوانید داوطلبان کمک به کودکان مبتلا به سرطان را به صورت بهینه جذب کنید چه کردهاید؟ یک فرد داوطلب اساسا چه نوع کمکهایی میتواند به شما بکند؟
در موسسه مکس کارگروه‌هایی به صورت تخصصی در زمینه تبلیغات، جذب کمک‌های مردمی، مددکاری، پیشگیری، سمعی و بصری، امور اجرایی و سفیران تشکیل داده‌ایم که هریک از این کارگروه‌ها شامل زیرمجموعه‌هایی هم هستند. در واقع هر کسی که به عنوان داوطلب کمک به کودکان مبتلا به سرطان به ما مراجعه می‌کند، با توجه به نوع و میزان توانایی و تخصص و اعلام آمادگی‌اش در یکی از این کارگروه‌ها می‌تواند فعالیت کند.
موسسه شما تاکنون چه طرحهای اجتماعی را پایهریزی و اجرا کرده است؟ در رابطه با حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در استان قزوین چه کارزارهای حمایتی راه انداختهاید؟
برنامه‌های مختلفی را تاکنون اجرا کرده‌ایم. به برخی از آن‌ها این‌گونه می‌توان اشاره کرد: استفاده از نیروی بزرگ و بالقوه مردمی و تبدیل این نیرو به یک نیروی بالفعل از طریق حضور در اجتماعات عمومی و فراخوان‌هایی همچون نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و استفاده از این ظرفیت‌های بزرگ. همچنین ترویج حس نوع‌دوستی از طرفی و از طرف دیگر پیش‌گیری از سرطان با برگزاری مسابقات ورزشی که از این طریق هم فرهنگ یاری به هم‌نوع نهادینه می‌شود و هم کمک‌های مالی به موسسه جذب می‌شود. علاوه بر این می‌توانم به استفاده از فضای آموزشی در مدارس برای ترویج سبک زندگی سالم در میان کودکان و آموزش به آن‌ها برای پیش‌گیری از ابتلا به سرطان و همچنین توزیع قلک در میان دانش‌آموزان برای ترویج حس انسان‌دوستی بین آن‌ها نیز اشاره کنم.
فکر میکنید با توجه به دستاوردهای جدید در حوزه مبارزه با سرطان و همچنین پیش‌گیری از آن، و نیز انتشار توصیههای فراوان در شبکههای اجتماعی، موثرترین و بهترین راههای پیش‌گیری از سرطان کدام‌هاست؟
موثرترین و بهترین راه‌های پیش‌گیری از بروز بیماری سرطان، هر چه‌قدر هم که دستاوردها در رابطه با پیش‌گیری یا درمان این بیماری به‌روز شود، هنوز و همچنان مربوط به چند اصل کلی است: تغذیه مناسب و سالم، اهمیت‌دادن به ورزش، و نیز اصلاح سبک زندگی.
بهترین موسسه حمایت از بیماران سرطانی از نظر شما، باید شامل چه ویژگیهایی باشد؟
بهترین موسسه به‌زعم من موسسه‌ای است که مردم آن را از خودشان و برای خودشان بدانند و برای پیشرفت آن با عشق و رضایت خاطر تمام تلاش خود را انجام دهند. چنین موسسه‌ای باید بتواند با توجه بر تکیه به چنین سرمایه‌‌های بزرگی با تمام توان و با فراهم‌کردن عالی‌ترین امکانات و خدمات بستر را برای بهبودی بیماران فراهم کند و بتواند به صورت ریشه‌ای و نه تسکینی با معضل سرطان و بیماری از طریق آموزش و پیشگیری مبارزه کند. چراکه برای یک موسسه کمک به مبتلایان سرطانی، رویکرد تسکینی نباید در اولویت باشد.