ویتامین‌ها را بیش از نیاز مصرف نکنیم

نرخ ابتلا به سرطان‌های دوران کودکی در جهان
آوریل 12, 2017
گودی کمر یک بیماری است
آوریل 16, 2017

مسوول واحد تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی گفت: مصرف روتین مقادیر زیاد ویتامین‌ها علاوه بر اینکه سودی ندارد بلکه می‌تواند موجب آسیب هم شود.

ویتامین‌ها را بیش از نیاز مصرف نکنیم

دکتر علی حیدرنژادیان  اظهار کرد: امروزه که با هر ماده خوراکی یا نوشیدنی برخورد می‌کنیم از بطری آب گرفته تا آب پرتقال و یا شیر و یا حتی نان با این جمله روبرو می‌شویم که «این فرآورده با انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی غنی شده است» و این جمله زیاد به گوشمان می‌خورد که فلان ویتامین یا ماده غذایی را مصرف کنید چون به بهبود سطح انرژی و وضعیت جسمانی کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بطور مثال مقادیر زیاد ویتامین C یا روی(Zn) می‌تواند باعث تهوع و استفراغ و درد شکمی شود یا مقدار زیاد سلنیوم می‌تواند باعث ریزش مو و عوارض گوارشی شود افزود: ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین K A، E و D بدلیل ماهیت چربی دوست‌شان در بدن ذخیره می‌شوند و بیشتر از ویتامین‌های محلول در آب می‌تواند باعث بروز مسمومیت شوند.

مسوول واحد تجویز و مصرف منطقی معاونت غذا و دارو ایلام خاطرنشان کرد: ویتامین‌ها و موادمعدنی بطور طبیعی در غذای انسان وجود دارند اما از آنجایی که رعایت تنوع غذایی در رژیم روزانه کار دشواری است گاها به مصرف موادغذایی غنی شده یا مولتی‌ویتامین‌ها نیاز است اما مقدار این مصرف باید در محدوده مجاز روزانه قرار بگیرد نه اینکه بصورت همزمان از چند نوع ماده مغذی و یا مولتی‌ویتامین استفاده شود مگر در افرادی که به دلیل بیماری یا کمبود یک ماده خاص یا حاملگی به مقادیر بیشتر نیاز دارند.

حیدرنژادیان با بیان اینکه در هنگام خرید یک مولتی‌ویتامین باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم، تاکید کرد: میزان مجاز روزانه(RDI, RDA) یک ویتامین خاص بیانگر حداکثر دوز مجاز یک ماده است که در طول روز می‌توان مصرف کرد و مقادیر بیش از آن اثرات بیشتری را نشان نمی‌دهند و حتی ممکن است مضر هم باشند. ارزش روزانه(Daily value) نیز عدد جداگانه‌ای است که بصورت درصد روی برچسب مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها ثبت شده و بیانگر این است که که این فرآورده چه میزان از ویتامین خاص را در محدوده مجاز روزانه تامین می‌کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که باید رعایت کنیم، عدد است که بر روی برچسب مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها ذکر می‌شود و نشان دهنده تعداد قرص یا کپسولی است که باید در یک روز خورده شود که ارزش روزانه قید شده را تامین کند، در واقع این عدد جنبه اقتصادی نیز دارد و خیلی شرکت‌ها از قید کردن آن امتناع می‌ورزند. این عدد هر چه بزرگتر باشد نشان می‌دهد که ارزش غذایی یک قرص یا کپسول از آن کمتر است.

مسوول واحد تجویز و مصرف منطقی دانشگاه علوم پزشکی ایلام به نکات ضروری که باید در حین مصرف فرآورده مورد توجه قرار گیرند، اشاره و بیان کرد: در این رابطه چند نکته ضروری به نظر می‌رسد؛ اولین نکته آن است که ظرفیت جذب روده‌ای ویتامین‌ها و املاح معدنی در هر نوبت مصرف محدود است و این گونه نیست که قرص کلسیم را با شیر مصرف کنید به فرض اینکه جذب کلسیم بالاتر رود چون ظرفیت جذب کلسیم محدود است. دومین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار دهیم این است که مصرف مولتی‌ویتامین‌ها بهتر است همراه یک لیوان آب باشد و برای مصرف آن با داروساز و پزشکتان مشورت کنید.

حیدرنژادیان یادآور شد: اگر دارویی خاص مصرف می‌کنید یا وضعیت سلامتتان نرمال نیست(مشکل کلیوی، کبدی، قلبی و دیابت دارید) قبل از مصرف هر گونه مولتی‌ویتامین یا مکمل با داروساز و پزشکتان مشورت کنید. نباید فراموش کرد که ویتامین‌ها و املاح معدنی می‌توانند باعث بروز تداخلات دارویی خطرناکی شوند. مثلا مصرف همزمان آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل سیپروفلوکساسین و تتراسایکلین در حضور املاح دو ظرفیتی مانند کلسیم و روی غیرفعال می‌شوند یا مثلا مصرف ویتامین k همزمان با مصرف وارفارین باعث مهار اثرات ضدانعقادی وارفارین می‌شود.

منبع: سلامتی