متاستاز سرطان ریه

شکل گیری و پیشرفت متاستاز در کبد
مارس 29, 2017
آنتی بادی‌های جدید برای درمان سرطان
مارس 31, 2017

متاستاز سرطان ریه ممکن است از طریق هوا به بافت‌های دیگر منتقل شود

تحقیق جدیدی که اخیرا در Canada انجام گرفته است این فرضیه را اثبات می‌کند که سرطان ریه و به‌خصوص ادنوکارسینوما (adenocarcinoma) ممکن است از راه‌های هوایی انتشار یابد. وقوع فرضی متاستاز داخل ریوی در سرطان ریه می‌تواند ازلحاظ بستری بیمار، مدیریت بیماری و مدت زمان حیات فرد مبتلا دارای اهمیت باشد.

سرطان ریه شایع‌ترین و کشنده‌ترین نوع سرطان در سراسر جهان است و فرد پس از ابتلا به آن زمان حیات بسیار کوتاهی دارد (در ۶ تا ۱۸ درصد موارد حدود پنج سال). در ۳۰ درصد موارد سرطان ریه Adenocarcinoma از سلول‌های سنگ فرشی بافت ریه عبور می‌کند. مکانیسم شایع متاستاز داخل ریویی به‌صورت پراکندگی توسط خون (یعنی با خون حمل می‌شود) است. گرچه پراکندگی وریدی محلی نیز رخخ می‌دهد اما پراکندگی سیستماتیک همراه با درگیر شدن ثانویه ریه شایع‌تر است.

نویسندگان این تحقیق که در مجله American Journal of Roentgenology آن را به چاپ رسانده‌اند می‌گویند:

«شواهد زیادی نشان می‌دهد که گسترش سرطان از راه مسیرهای هوایی داخل ریوی ممکن است وجود داشته باشد و تشخیص داده نشود. پس متاستاز از راه هوا باید از ضایعات چندگانه در سرطان ریه تمایز داده شود. تکنیک‌های تصویربرداری می‌توانند درزمینهٔ تشخیص انواع متاستاز از طریق هوا به ما یاری برساند.»

منبع: بایونت