افزایش کلسترول و خطر ابتلا به سرطان

می‌توان یک قدم جلوتر از سرطان گام برداشت
مارس 25, 2017
كودك مبتلا به سرظان
استراتژی جدید مقابله با سرطان می‌تواند
مارس 26, 2017

هرکسی می‌داند که کلسترول (دست کم نوع بد آن)، می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی و سخت شدن شریانها شود. حال، محققان در دانشگاه ایلینویز در شیکاگو، نقش جدیدی را برای کلسترول در فعال سازیِ مسیر پیام رسانیِ سلولی که مرتبط با سرطان است، تشریح می‌کنند.

این یافته در گزارشی در Nature Communications به چاپ رسیده است.

سلولها برای انجام وظایف خود، هزاران مسیر پیام رسانی سلولی را بکار می‌گیرند. پیام رسانیِ Wnt متعارف، مسیری است که باعث رشد و تقسیم سلول می‌شود و بیشترین فعالیت آن در سلولهای جنینیِ در حال رشد است. تصور می‌شود که فعالیت بیش از اندازه ی این مسیر پیام رسانی در سلولهای بالغ، عامل بزرگی در ایجاد سرطان است.

پرفسور Wonhwa Cho، محقق اصلی این تحقیق و استاد شیمی ‌دانشگاه ایلینویز در شیکاگو، می‌گوید:

“تحقیقات ما نقش تنظیمی ‌جدیدی را برای کلسترول نشان می‌دهد، همچنین یک هدفِ درمانیِ جدید و هیجان انگیز برای سرکوب پیام رسانی Wnt متعارف و درمان یا پیشگیری از سرطان ارائه می‌کند.”

Cho و همکارانش در جستجوی پروتئینهای جدید متصل شونده به کلسترول بودند که یک جایگاه اتصال به کلسترول بر روی پروتئینی بنام Dishevelled کشف نمودند. Dishevelled با پیام رسانی Wnt متعارف و نامتعارف (که در فرایندهایی نظیر حرکت و سازمانیابی سلول نقش دارند) در ارتباط است. Dishevelled مانند یک سوئیچ در این مسیر است – زمانی که پیام به Dishevelled برسد، این پیام به هر دو مسیر Wntمتعارف و نامتعارف هدایت می‌شود. اما بگفته ی Choo، تا به حال، هرگونه فاکتور کنترل کننده ی فعال سازی از یک مسیر بر مسیر دیگر، ناشناخته بود.

وی افزود:

“زمانی که ما متوجه شدیم کلسترول می‌تواند بطور اختصاصی به Dishevelled متصل شود، به کلسترول بعنوان یک شاخص بالقوه برای تعیین اینکه کدامیک از مسیرهای پیام رسانی Wnt فعال می‌شوند، علاقمند گشتیم.”

محققان دریافتند زمانی که کلسترول به Dishevelled متصل می‌شود، پیام در طول مسیر پیام رسانی Wnt متعارف ادامه می‌یابد. بدون کلسترول، مسیر پیام رسانی Wnt متعارف رخ نمی‌دهد.

آنها همچنین متوجه شدند که افزایش موضعی کلسترول در غشاء سلول، بنظر می‌رسد بطور انتخابی مسیر پیام رسانی Wnt متعارف را بیش از مسیر پیام رسانی Wnt نامتعارف، به پیش می‌برد – بگفته ی Cho، این یافته ممکن است توضیح دهد که چرا کلسترول بالا، خطرِ ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

وی گفت:

“ما می‌دانیم که چیزهایی مثل رژیم‌های غذایی با چربی بالا، که به بالارفتن سطح کلسترول می‌انجامد، با بروز بالای سرطان مرتبط است. تحقیقات ما، مکانیزمی‌ برای شناخت چگونگی اثر کلسترول بر پیشبرد مسیری که منجر به سرطان می‌شود، ارائه می‌کند، همچنین یک هدفِ درمانیِ احتمالی را نیز ارائه می‌دهد. دارویی که از اتصال کلسترول به Dishevelled جلوگیری کند؛ ممکن است در برابر آن دسته سرطانهایی که توسط پیام رسانی Wnt متعارف به پیش می‌روند، موثر باشد – مانند فهرستی از سرطانها از جمله سرطان روده، ملانوما، سرطان سینه و سرطان ریه.”

منبع:

بایونت

Nature Communications